Korozja metali, jest poważnym problemem w kontekście przeglądów rejestracyjnych pojazdów, ponieważ może wpływać na bezpieczeństwo i integralność strukturalną samochodu. W Polsce przeglądy rejestracyjne (okresowe badania techniczne) są obowiązkowe i mają na celu zapewnienie, że pojazdy poruszające się po drogach są w dobrym stanie technicznym.
Nadmiernie skorodowane elementy konstrukcyjne wzbudzają obawy diagnosty, rezultatem czego będzie odmowa podbicia dowodu rejestracyjnego.
Jak rdza wpływa na przegląd rejestracyjny?
- Bezpieczeństwo konstrukcji pojazdu.
Rdza może osłabiać kluczowe elementy konstrukcyjne samochodu, takie jak rama, podwozie, a także elementy nośne. Silnie skorodowane części mogą ulec uszkodzeniu podczas eksploatacji, co stwarza ryzyko dla kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego.
- Elementy układu hamulcowego i kierowniczego.
Rdza na elementach układu hamulcowego, takich jak przewody hamulcowe, tarcze czy bębny, może prowadzić do ich niesprawności. Podobnie, korozja elementów układu kierowniczego może wpłynąć na precyzję i bezpieczeństwo kierowania pojazdem.
- Nieszczelności i wycieki.
Rdza może powodować nieszczelności w układzie paliwowym, wydechowym czy chłodzenia, co może prowadzić do wycieków paliwa, spalin lub płynów eksploatacyjnych, zagrażając bezpieczeństwu i powodując nieprawidłowe działanie pojazdu.
Procedura przeglądu rejestracyjnego
Podczas przeglądu rejestracyjnego diagnosta sprawdza między innymi:
Stan podwozia i ramy – Kontrola obecności rdzy i jej zaawansowania. Jeśli rdza jest powierzchowna, może nie stanowić problemu, jednak jeśli dotyczy kluczowych elementów konstrukcyjnych, pojazd może nie przejść przeglądu.
Układ hamulcowy i kierowniczy – Badanie czy korozja nie wpływa na ich sprawność.
Nieszczelności – Sprawdzanie, czy rdza nie powoduje wycieków, które mogą być niebezpieczne.
Konsekwencje wykrycia rdzy podczas przeglądu.
Jeśli diagnosta stwierdzi, że rdza stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pojazdu, może nie dopuścić go do ruchu. W takim przypadku właściciel pojazdu otrzymuje negatywny wynik przeglądu, a pojazd musi zostać naprawiony i ponownie zgłoszony do przeglądu.